Vigtigste tre elementer i din virksomhed – få det til at køre på skinner

Der opstår konstant nye udfordringer op for virksomheder over hele landet. Det handler om at forebygge problemer så meget som muligt. Den bedste forebyggelse opstår ved den bedste struktur. Strukturering er alt for en virksomhed, ligemeget størrelsen. Strukturering er relevant i alle virksomhedens niveauer og afdelinger. Det kan dog være svært at varetage alle disse opgaver selv og man skal ikke være bleg for at opsøge hjælp for eksterne bureauer.

Rekrutteringsprocessen

En stor del af virksomheden lægger i de ansatte. Der ville ikke være nogen virksomhed uden de hårdtarbejdende folk som der med tiden er ansat. Det er utrolig vigtigt med en gensidig respekt og tillid mellem medarbejdere og ledelsen. HR og rekrutteringsafdelingen er derfor de måske vigtigste dele af virksomheden. De har ansvaret for at finde dygtige folk, der passer ind i virksomhedens ambitioner, fællesskab og niveau.

Vi er på vej ind i en rekrutteringsæra, hvor der bliver færre lønmodtagere at tage sig af, og dem som man allerede har- ja, de rykker hurtigere videre til nyt job. Samtidig bliver en række digitale kommunikationsmetoder og teknologier mere udbredte, tilgængelige og billigere at anvende. De to tendenser stiller helt nye krav til HR- og rekrutteringafdelingen, som både skal sørge for, at virksomgeden evner at tiltrække de rette medarbejdere og samtidig skal give ansøgerne en komplet, strømlinet og professioneæ oplevelse i rekrutteringsprocessen. Det er her digitaliseringen ofte går ind og gør en forskel.

Feltet er efterhånden svært, med danskernes høje ambitioner og nemme adgang til digital karriererådgivning. Flere jobsøgere er ikke blege for at satse eller få hjælp til at præcentere dem selv bedst muligt. Jobskiftet er ikke et ønskescenarie for lønmodtagerne og derfor vil de gerne ramme plet i første huk.

Overblik over økonomien

Ved at optimere din virksomheds økonomi kan du stille dig stærkere og lægge afstand til konkurrenterne. Det hele handler om et struktureret samarbejdet med virksomhedens primære rådgivere, som bank, revisor og advokat. Det er vigtigt som leder at have et klart overblik over, hvordan det går som virksomhed. Det går ikke, at vurderingen er bygget på en mavefornemmelse, det skal være kolde fakta der afgør det.

Budgetter er et vigtigt styringsværktøj, og virksomheden bør derfor arbejde aktivt med sine budgetter hen over året. Budgetterne og den løbende opfølgning herpå er med til at give et ajourført billede af virksomhedens økonomi. Branchekendskab, drift og produktion, udvikling, salg og markedsføring, økonomisk og finasiel indsigt, ledelse og forretningsudvikling.

Selv den dygtigste ejerleder har ikke timer nok i døgnet til at dække alle de kompetencer, virksomheden har brug for. Derfor er det afgørende at samle det rette team, af dygtige mennesker omkring virksomheden. Her skal man prioritere hvilke arbejdsopgaver der skal ligge internt og eksternt i virksomheden. Det er meget normalt og en klog beslutning, at have f.eks. bank, revisor, advokat, som et netværk af stærke sparingspartnere. Lederen skal turde give slip på ansvaret og lade andre aflaste, samt sikre et ordentligt overblik over virksomheden, så ledelsen kan foretage andre vigtige arbejdsopgaver.

Marketing og salg

Er din virksomhed synlig for din potientielle målgruppe? Noget af det vigtigste er, at du synliggører dig korrekt og godt som muligt. Min markedsføring har en stor betydning for din omsætning og hermed de penge der kommer i kassen. Man skal på den ene eller anden måde forsøge at placere sig i forbrugernes bevidsthed, så din virksomhed automatisk bliver taget i betragtning i forbrugerens købsproces.

For få år siden var markedsføring det samme som dominerende tv-reklamer og store annoncer. I dag tænker mange først på sociale medier som Facebook, LikedIn og Instagram. Og hvor salg for få år siden var et spørgsmål om personlig kontakt mellem køber og sælger, så spiller e-handel nu en meget højere rolle. Dette er et af de områder som kan være godt at få ekstern hjælp til, fra eksperter. Det kan være et tung område og markedsføringen er meget afhængig af hvem man er som virksomhed og hvilke værdier man har.