Linkbuilding – Hvad er det?

Når man har lavet en ny hjemmeside, hvad enten det er med henblik på at sælge, at informere, at dele sin hverdag eller noget helt andet, så skal man gerne have folk til at klikke sig ind på siden. Ligegyldigt hvilken type hjemmeside man har, så er den intet værd, hvis den ikke kan generere besøg. Her snakker vi altså om, at folk skal finde frem til din hjemmeside enten gennem Google eller andres hjemmesider. Og hvordan gør man så det? Man kan anvende noget, der kaldes ”linkbuilding”. Det betyder – helt kort – at man forsøger at få så mange links ud på internettet, der fører til egen hjemmeside. Jo flere links, jo bedre. For jo flere links, jo større er chancen for, at netop din hjemmeside kommer frem på Google, før andre lignende hjemmesider. Linkbuilding er derfor et af de vigtigste aspekter, indenfor det man kalder SEO. Men hvad er det så?

Hvad er SEO?

SEO. Det står for ”Search Engine Optimization”. Og på godt gammelt dansk – søgemaskineoptimering.
Navnet giver rimelig meget sig selv; det gælder om at optimere sin hjemmeside i forhold til søgemaskiner. SEO består af flere dele, der alle har ét mål: nemlig at tiltrække mere trafik til din hjemmeside. SEO er bl.a. linkbuilding, analyse af søgeord, og effektmåling. Man arbejder altså på at finpudse sin hjemmeside ud fra de parametre, som søgemaskiner anvender for at rangere hjemmesider. Og det kan godt tage tid. Jo nyere din hjemmeside er, og jo flere konkurrerende hjemmesider der findes, jo længere tid kan der gå, før din hjemmeside stryger til tops ved Google-søgninger indenfor dit arbejdsområde.

Hvordan laver man linkbuilding?

Tilbage til linkbuilding. Der er mange måder, hvorpå man kan ”linkbuilde”. Du har sikkert set mennesker på sociale medier promovere et produkt eller en hjemmeside. Dette er ét eksempel på linkbuilding. Man kan indgå i et samarbejde med andre hjemmesider eller personer, der har indflydelse nok til at generere trafik til din hjemmeside. Én anden metode er at skrive artikler indenfor dit område, der alle indeholder et link til din hjemmeside. På denne måde kan du selv være med til at generere trafik, såfremt de der læser din artikel, bliver interesseret i indholdet og vil læse mere.
Står du med en hjemmeside og vil have flere besøgende, så kan du altså med fordel forsøge dig med linkbuilding.

Dette skal du vide

Når man linkbuilder, skal man være opmærksom på flere ting. Først og fremmest er det vigtigt, at man er indforstået med, at nogle links er mere værd end andre. Formålet med linkbuilding er som sagt at få skabt aktivitet omkring sin hjemmeside, og derfor er hjemmesider med flere besøgende, mere eftertragtede. F.eks. vil man altid foretrække et samarbejde med en hjemmeside, der til dagligt har over 100.000 besøgende, fremfor 100 hjemmesider med 10 besøgende. Det er også vigtigt, at de samarbejdende hjemmesider er relevante for eget arbejdsområde. Personerne bag hjemmesiderne skal også gerne være nogle, man gerne vil forbindes med. F.eks. vil en skandaleramt eller negativt omtalt person være mere til gene end til gavn for din hjemmeside. Husk derfor: Kvalitet over kvantitet.