Dette skal du have styr på før du satser på digital markedsføring

Digital markedsføring er blevet det nye sort indenfor marketing. Det er sjældent, at man i dag møder en marketing ansvarlig, som ikke tænker digitalt, når der skal lægges en marketingstrategi. Dette medfører naturligvis også, at kvalitetsniveauet såvel som konkurrencen af markedsføring på diverse online medier er skyhøj. Derfor er det vigtigt, at man skaber det bedst mulige fundament, før man skyder det hele i gang. Nedenstående vil gennemgå nogle af de ting, som står højt på listen, når man skal forberede en god digital marketing strategi.

En optimal hjemmeside

At udøve digital markedsføring uden at have en hjemmeside er det samme som at spille fodbold uden en bold – helt og aldeles meningsløst. Det er altså selvsagt, at ens virksomhed skal være repræsentativ online, før man kan drømme om at gøre en effektiv indtjening ud af sin digitale markedsføring.

Start derfor med at find et webhotel til en god pris, som du kan gøre ved at klikke på linket. Opret derefter en hjemmeside, der er så brugervenlig som mulig, men som samtidig ikke er kedelig (dette er der meget hjælp at hente til den dag i dag). Sørg for at strukturer hjemmesiden så meget som muligt, helst således at man opretter én landingsside til hvert søgeord. Dette kan lyde underligt, men det gør, at man er bedst stillet til at rangere godt på Google, både i de betalte og i de organiske søgeresultater.

Målet ved digital markedsføring er ofte at hente så mange konverteringer som muligt for så få penge som muligt. Derfor skal det altså være nemt at foretage en konvertering på din hjemmeside. Er hjemmesiden en webshop gøres dette ved at have færrest mulige steps til at foretage købet, så den potentielle kunde ikke kan nå at ændre mening. Sælger man derimod en bestemt service eller ydelse, og en konvertering derfor er, når man bliver kontaktet, skal dette være meget tilgængeligt. Hav en kontaktformular på alle sider, som brugerne ved hjælp af den digitale markedsføring bliver ført ind på.

Gode personlige såvel som tekniske kompetencer

En god præstation ved digital markedsføring afhænger udelukkende af de(n), der står bag opsætningen af det og det informationsgrundlag man gør det ud fra. Det kræver nemlig både, at man har de nødvendige tekniske evner til at vide, hvordan man opretter kampagner eller lignende mest optimalt samt at man har de personlige egenskaber, der skal til for at imødekomme sine målgrupper på den bedste måde.

De tekniske kompetencer er, hvad de fleste mangler, hvorfor man allerede er et godt stykke foran sine konkurrenter, hvis man tillærer disse. Det kræver dog en intensiv indsats, men det er en god investering. Til alle ledere kan det derfor anbefales, at man både sætter tid og eventuelt også penge af til, at ens marketing ansvarlige indlærer disse evner. Det samme gælder sådan set også, når man snakker personlige kompetencer, hvilket dog er et lidt bredere begreb. Der er altså også god værdi i at udvikle disse hos sig selv eller sine medarbejdere, hvilket eksempelvis kan gøres meget effektivt hos Tack.dk.

Er der hverken tid eller plads i budgettet til førnævnte, kan det også sagtens betale sig at outsource denne del af sin markedsføring til eksperter. De har den specialist viden, der skal til for at lægge den mest optimale strategi og er ydermere erfarne i at benytte data til at optimere præstationen af ens digitale markedsføring yderligere.

Er der styr på ovenstående, vil det altså være et enormt godt udgangspunkt til at få succes med online markedsføring, hvorfor man med fordel kan skrive det bag øret.