Hvad er nudging?

Der findes mange buzzwords der bruges i markedsføring og medierne generelt. Et par af de ord som er meget oppe i tiden er adfærdsdesign og nudging, men hvad er det egentlig det betyder, og hvorfor snakker vi så meget om det?

 

Vi mennesker har over en bred kam ret mange dårlige vaner i dagligdagen. Det kan dog være svært at ændre på disse vaner gennem oplysning, skiltning osv. En af de måder som man forsøger at ændre folks vaner og mønstre er gennem nudging, som udspringer af adfærdspsykologi.

 

Hvis du er mand har du sikkert været på et pissoir på en bar eller restaurant og har set en lille flue der er klistret i kummen. Dette er en af de mest kendte eksempler på nudging. Ideen er få mænd til at koncentrere sig mere om at tisse ind i pissoiret og ikke ramme gulvet, og ved at placere en lille flue, sætter langt de fleste mænd den indre autopilot til og forsøger at ramme den, og undgår derfor gulvet.

 

Du kender måske også eksemplerne med fodspor der er sat på jorden, som man instinktivt gerne vil følge uden at tænke videre over det. Har du eksempelvis et væghængt askerbæger på muren på din butik, restaurant, kontor eller hvad det nu er, vil du gerne have et folk bruger det. Ofte vil du nok opleve, at mange smider skoddet, hvor de står i stedet for at gå de 10 skridt. Har man fået de før omtalte fodspor på jorden der peger hen mod askebægeret, er det en god sandsynlighed for at folk instinktivt går hen til det. Dette klassiske eksempel på nudging vil du ofte se ved skraldespande og lignende, hvor der skal så lidt til at få folk til at tage et ekstra eller to skridt.

 

Det lille skub

Et ”nudge” er et lille skub og handler om med små virkemidler at rykke ved folks handlinger, ofte helt uden de selv bemærker det. Et andet klassisk eksempel er, at man spiser mindre hvis maden bliver serveret på en mindre tallerken, da hjernen automatisk til tænke at der er den samme mængde mad, fordi tallerken en fuld.

 

Prøv at søg efter nudging på Youtube og du vil finde et væld af eksempler på sjov brug af fænomenet. De kreative hjerner i reklamebranchen står i kø for at finde på kreative måder at bruge nudging på, og ofte kommer der nogle meget interessante løsninger på så problemer, som man ikke lige havde tænkt på.

 

Hvis man gerne vil være en front-runner, er det en god måde at gøre opmærksom på sig selv.